Πανηγύρι στους αγ.Απόστολους αγοράς
Στο τέλος Ιουνίου,την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη δηλαδή, είναι οι σημαντικές εορτές που σηματοδοτούν την αρχή της ξενοιασιάς και των διακοπών για τους περισσότερους: Πέτρου και Παυλου και των αγ.Αποστόλων. Τέλος και, -τι σοφό- της πρώτης θερινής νηστείας!
Η θρησκευτική κοινότητα του αγ.Φιλίππου, στην Ανδριανού Θησείο, λοιπόν, ετοιμάζεται να πανηγυρίσει (σ)τον μικρό βυζαντινό ναό των αγ.Αποστόλων, Σολάκη, τόσο γνωστό παγκόσμια έστω φωτογραφικά, στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Αντιγράφουμε στοιχεία, από το ιστολόγιο Σταυροδρόμι:
-Ο ναός των Αγίων Αποστόλων χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 10ου αιώνα, βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά της Αρχαίας Αγοράς και είναι ο μοναδικός σωζόμενος μέχρι σήμερα ναός μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.
Πρόκειται για μεσο-βυζαντινό ναό μεγάλης ιστορικής αξίας, τον πρώτο του επονομαζόμενου Αθηναϊκού ρυθμού. Είναι σημαντικό μνημείο για τη μετέπειτα εξέλιξη της βυζαντινής αρχιτεκτονικής, επειδή αποτελεί επιτυχή συνδυασμό απλού τετρακίονου και σταυροειδούς εγγεγραμμένου κτιρίου. Η δομή του ναού αποτελείται από έναν τετρακίονο σταυροειδές χώρο που καλύπτεται από τρούλο. Οι τέσσερις άκρες του σταυρού καταλήγουν σε ημικυκλικές κόγχες. Μεταξύ των κογχών υπάρχει ίσος αριθμός μικρότερων κογχών, οι οποίες δίνουν μία αίσθηση ενότητας στο εσωτερικό του ναού. Η προσθήκη του νάρθηκα στον κυρίως ναό είναι επίσης καινοτόμος καθώς η δυτική κόγχη του ναού και οι δύο μικρότερες σε κάθε πλευρά ενώνονταν με τον νάρθηκα, ο οποίος έχει το σχήμα του γράμματος Π.
Αυτή του η σπουδαιότητα φαίνεται, ότι τον διέσωσε από την σκαπάνη της ξένης αρχαιολογικής εταιρίας. Όταν, χωρίς συναισθηματισμούς και άλλες αναστολές, γκρέμισε άλλα και άλλα, πχ το ιστορικό εκκλησάκι του αγ.Ελισσαίου, τόπο σύναξης του Παπαδιαμάντη Μωραϊτίδη αλλά και των αγίων ιερέων του, παπα Νικόλα Πλανά και Φιλόθεου Ζερβάκου. Ή της Υπαπαντής, στην θαυματουργή εικόνα της οποίας προσέτρεχαν ικέτιδες οι άτεκνες τότε Αθηναίες ή οι ετοιμόγεννες για την καλή αντίστοιχα έκβαση. Ευτυχώς αυτή ακριβώς η εικόνα διασώζεται στον αγ.Φίλιππο, όπως και πολλά λειτουργικά σκεύη των γκρεμισμένων εκκλησιδίων της περιοχής.
Επειδή για πρώτη φορά θα πρωτοστατήσει Αρχιεπίσκοπος σε αυτή τη θεία Λειτουργία, τιμώντας το θεσμό, θεωρούμε πολύ σημαντική αυτή τη λατρευτική εκδήλωση. Είναι και ο συμβολισμός του χώρου όπου ανέκαθεν ο Θεός με τις ιδιότητές του, λατρευόταν και η ελευθερία του πνεύματος επίσης.
Αξίζει να ενημερωθείτε για τις εκδηλώσεις του διήμερου καθώς και με περισσότερα στοιχεία για το μνημείο από την σελίδα Σταυροδρόμι.
Η θρησκευτική κοινότητα του αγ.Φιλίππου, στην Ανδριανού Θησείο, λοιπόν, ετοιμάζεται να πανηγυρίσει (σ)τον μικρό βυζαντινό ναό των αγ.Αποστόλων, Σολάκη, τόσο γνωστό παγκόσμια έστω φωτογραφικά, στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Αντιγράφουμε στοιχεία, από το ιστολόγιο Σταυροδρόμι:
-Ο ναός των Αγίων Αποστόλων χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 10ου αιώνα, βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά της Αρχαίας Αγοράς και είναι ο μοναδικός σωζόμενος μέχρι σήμερα ναός μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.
Πρόκειται για μεσο-βυζαντινό ναό μεγάλης ιστορικής αξίας, τον πρώτο του επονομαζόμενου Αθηναϊκού ρυθμού. Είναι σημαντικό μνημείο για τη μετέπειτα εξέλιξη της βυζαντινής αρχιτεκτονικής, επειδή αποτελεί επιτυχή συνδυασμό απλού τετρακίονου και σταυροειδούς εγγεγραμμένου κτιρίου. Η δομή του ναού αποτελείται από έναν τετρακίονο σταυροειδές χώρο που καλύπτεται από τρούλο. Οι τέσσερις άκρες του σταυρού καταλήγουν σε ημικυκλικές κόγχες. Μεταξύ των κογχών υπάρχει ίσος αριθμός μικρότερων κογχών, οι οποίες δίνουν μία αίσθηση ενότητας στο εσωτερικό του ναού. Η προσθήκη του νάρθηκα στον κυρίως ναό είναι επίσης καινοτόμος καθώς η δυτική κόγχη του ναού και οι δύο μικρότερες σε κάθε πλευρά ενώνονταν με τον νάρθηκα, ο οποίος έχει το σχήμα του γράμματος Π.
Αυτή του η σπουδαιότητα φαίνεται, ότι τον διέσωσε από την σκαπάνη της ξένης αρχαιολογικής εταιρίας. Όταν, χωρίς συναισθηματισμούς και άλλες αναστολές, γκρέμισε άλλα και άλλα, πχ το ιστορικό εκκλησάκι του αγ.Ελισσαίου, τόπο σύναξης του Παπαδιαμάντη Μωραϊτίδη αλλά και των αγίων ιερέων του, παπα Νικόλα Πλανά και Φιλόθεου Ζερβάκου. Ή της Υπαπαντής, στην θαυματουργή εικόνα της οποίας προσέτρεχαν ικέτιδες οι άτεκνες τότε Αθηναίες ή οι ετοιμόγεννες για την καλή αντίστοιχα έκβαση. Ευτυχώς αυτή ακριβώς η εικόνα διασώζεται στον αγ.Φίλιππο, όπως και πολλά λειτουργικά σκεύη των γκρεμισμένων εκκλησιδίων της περιοχής.
Επειδή για πρώτη φορά θα πρωτοστατήσει Αρχιεπίσκοπος σε αυτή τη θεία Λειτουργία, τιμώντας το θεσμό, θεωρούμε πολύ σημαντική αυτή τη λατρευτική εκδήλωση. Είναι και ο συμβολισμός του χώρου όπου ανέκαθεν ο Θεός με τις ιδιότητές του, λατρευόταν και η ελευθερία του πνεύματος επίσης.
Αξίζει να ενημερωθείτε για τις εκδηλώσεις του διήμερου καθώς και με περισσότερα στοιχεία για το μνημείο από την σελίδα Σταυροδρόμι.
Ετικέτες πανηγύρια
5 Comments:
Ευχαριστούμε πολύ Κατερίνα. Είναι πολύ σημαντικό όντως γιατί για μία έστω φορά το χρόνο αυτό το πολύ σημαντικό μνημείο της πόλης μας γίνεται πάλι χώρος λατρείας προς τον Θεό και προσευχής, όπως του αρμόζει. Σας περιμένουμε.
Καλημέρα Κατερίνα. Ωραίο το άρθρο σου και ενημερωτικό..Φέτος δεν θα πάω στη περιοχή του Αγ. Φιλίππου μέρες που είναι, θα λείπω για δουλειά. Ομως πάντα περνάω να υποβάλλω τα σέβη μου μέσα Ιουνίου..στη παλιά γειτονιά της προγιαγιάς, γειτονιά που έπεσε κάτω απο τη σκαπάνη της Αρχαιολογικής, το σπίτι με τα μάρμαρα της οδού Απολλοδώρου, το σπίτι που η προγιαγιά μου δασκάλα, μάθαινε γράμματα στους αναλφάβητους..
Η μαμά μου όσο ζούσε με πήγαινε μέχρι τον Αγ. Φίλιππο, τέλη Ιουνίου, σαν φόρο μνήμης.
Παρακαλώ σταυροδρόμι!Δυστυχώς και φέτος ατύχησα μια και χρειάστηκε να "πεταχτώ" στη Σπάρτη!
Καλημέρα Marina μου! δεν μπορώ να φανταστώ την σχετική θλίψη των δικών σου για την κατάργηση αυτής της παλιάς γειτονιάς της Αθήνας..
Πολύ συγκινητικό που κρατάς το δεσμό μέσω του Αγ.Φιλίππου. Ας είναι αιωνία τους η μνήμη..
Αν και όλα τα σπίτια-κτίσματα της ευρύτερης περιοχής έχουν χτιστεί με υλικά αρχαία, το συγκεκριμένο εκκλησάκι πάντα μου φαινόταν συμπαθητικό.
Ωραίο το άρθρο!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home