Παρασκευή, Ιουλίου 13, 2007

Περί πολιτισμού, ΥΠΠΟ, ΚΑΣ και άλλων α(ν)αρχιτεκτονικών δαιμονίων..


Tι ωραία μας τα λέει στη σελίδα αυτή το Υπουργείο Πολιτισμού!
Θα πίστευα ως αναγκαία \αισθητικά την κατεδάφιση αν πρόσφατα, δεν είχα κάνει τη βόλτα μου στο δρόμο, από την έξοδο του Μετρό- σταθμός Ακρόπολη- έως το Θησείο..
Με τον άνδρα μου θαυμάζαμε τη χάρη της ανάπλασης του όμορφου δρόμου, όμορφου όχι μόνο για το πράσινο και την απαράμιλλη θέα, αλλά και για την ύπαρξη όλων αυτών των παλαιών κτιρίων, κτιρίων με αρχιτεκτονική προσωπικότητα. Ειδικά "χαζέψαμε" την πρόσοψη του κτιρίου Διον. Αεροπαγίτου 17 και έγινε η αιτία να αναρωτηθούμε αν κάποιος π.χ. το Υπουργείο Πολιτισμού, το Τεχνικό Επιμελητήριο κλπ, είχε καταγράψει όλα αυτά τα μοναδικά κτίρια που κοσμούν την Αθήνα και είναι μέρος της Ιστορίας της. Προσωπικά θυμάμαι μια μοναδική προσπάθεια του Α.Βατόπουλου,παλαιότερα, στην Καθημερινή, της παρουσίασης και της καταγραφής τέτοιου θησαυρού..
Φανταστείτε λοιπόν πως ένοιωσα όταν έλαβα το παρακάτω email αγαπητής φίλης αρχιτεκτόνισσας, που μένει προσωρινά στο Johannesburg! To παραθέτω αυτούσιο δίνοντας και άλλα λινκ εδώ ή εδώ και βέβαια διαμαρτύρομαι στον Υπουργό Πολιτισμού,με την κρητική καταγωγή, πως άφησε τους συνεργάτες του να τον παρασύρουν σε μια τέτοια απόφαση; Αρκετή ζημιά έχει πάθει η Αθήνα από τους ιδιώτες εργολάβους και κατασκευαστές και έχασε σημαντικά αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος κτίρια. Όχι άλλα λάθη, όχι πλέον βωβοί στην επέλαση των βωβών, άλαλων και λοιπών.

Ολόκληρο το κείμενο, όπου παρατίθεται και το email του Υπουργού κ.Βουλγαράκη,για τα δέοντα, έχει ως εξής:

ΘΑ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΟΥΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΕΞΕΔΡΑ ΤΟΥ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟΥ;
ΑΠΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ 17

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ



Την Τρίτη 3/7/2007 στο ΥΠΠΟ, σε πολύωρη κοινή συνεδρίαση του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ (που ορίστηκε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή 29/6/07 χωρίς να ειδοποιηθούν οι έχοντες έννομο συμφέρον) αποφασίστηκε, με μια ψήφο διαφορά (την διπλή ψήφο του προέδρου) ο αποχαρακτηρισμός του κτιρίου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 από ‘Εργο Τέχνης, με σκοπό να ακολουθήσει αποχαρακτηρισμός και του αρ. 19 και να κατεδαφισθούν. Αιτιολογία: η θέα από το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως που θεωρήθηκε υπέρτερο "δημόσιο(;) συμφέρον".



Παρά την απόπειρα αιφνιδιασμού, πρόλαβαν να ταχθούν κατά της κατεδάφισης η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Πανεπιστημιακές Σχολές, ο Δήμος Ιωαννίνων, Ακαδημαϊκοί, Καθηγητές Πανεπιστημίου κ.α.




Το κτίριο της Διον. Αρεοπαγίτου 17, είναι έργο του 1930 του Ηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875 – 1957) . Ο Κουρεμένος ήταν αριστούχος της Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι, Ακαδημαϊκός, ζωγράφος, καθηγητής στο ΕΜΠ, φίλος του Ελ. Βενιζέλου και του Pablo Picasso. Τιμήθηκε με διεθνή βραβεία για το έργο του στο Παρίσι, την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα, το Δουβλίνο.



Το κτίριο θεωρείται από τους μελετητές ως ένα από τα πιο σημαντικά της εποχής του μεσοπολέμου στην Αθήνα, ίσως το ωραιότερο δείγμα Art Deco στην πόλη. Την όψη του κοσμούν γλυπτά, ψηφιδωτά, ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο.



Χαρακτηρίζεται διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1978 και έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ το 1988. Σε όλους τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, η ύπαρξη των διατηρητέων 17 & 19 είναι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό. Στο Νέο Μουσείο επιτρέπεται κατά παρέκκλιση ύψος 24μ., ώστε να «συνομιλεί με τον Παρθενώνα» πάνω από τα κτίρια της περιοχής.



Το ΚΑΣ το 2003 δικαιολογεί τη θετική του απόφαση για την ανέγερση του Μουσείου με το σκεπτικό ότι το Μουσείο δεν θα είναι ορατό από την Δ. Αρεοπαγίτου και συνεπώς δεν θα επιβαρύνει τα μνημεία και τα διατηρητέα κτίρια. Εγκρίνει δηλαδή την ανέγερση του Μουσείου, επειδή ο τεράστιος όγκος του κρύβεται από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου! Με το ίδιο σκεπτικό εγκρίνεται η ανέγερση και από το ΣτΕ το 2005.



Με την κατεδάφιση των δύο αυτών διατηρητέων κτιρίων ουσιαστικά ακρωτηριάζεται ο αρχιτεκτονικός χαρακτήρας της Δ. Αρεοπαγίτου. Ταυτόχρονα χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης αστικής ιστορίας μας. Και όλα αυτά στο όνομα ενός κτιρίου – μουσείου το οποίο θα έπρεπε να είχε ως αποστολή τη διατήρηση και τη μεταφορά της μνήμης και όχι την καταστροφή της.



Και δυό λόγια για τη θέα: Από την αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα φαίνεται ο Παρθενώνας και ολόκληρος ο βράχος της Ακρόπολης. Κρύβεται το Θέατρο του Διονύσου, όχι μόνο από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου, αλλά και από τα ψηλά πλατάνια του δρόμου που αποτελούν τη «δροσιά των περιπατητών» όπως επεσήμανε η Μαρίζα Κωχ, και από τα πυκνά κυπαρίσσια του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει και αυτά να «καούν» στο όνομα του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος;



Τα κτίρια της Διον. Αρεοπαγίτου στην ουσία εμποδίζουν το εστιατόριο του Μουσείου να φαίνεται από τον Μεγάλο Περίπατο και τον Αρχαιολογικό χώρο. Το τεράστιο, υπαίθριο εστιατόριο θα λειτουργήσει πάνω σε μια υψηλή τσιμεντένια εξέδρα – πρόβολο (στο ύψος της στέγης του κτιρίου Βάιλερ) που εξέχει από τον κύριο όγκο του Μουσείου, προς τη Διον. Αρεοπαγίτου, επί της οποίας σημειωτέον ότι δεν επιτρέπεται χρήση εστιατορίου.



Όσο για τις πίσω όψεις των διατηρητέων, που φαίνονται από το Μουσείο, υπάρχουν λύσεις: φύτευση δένδρων, αρχιτεκτονική ανάπλαση, εικαστικές παρεμβάσεις. Αρκεί να συναινέσει το ΥΠΠΟ.



Με την σκανδαλώδη απόφαση επιχειρείται να καταλυθεί η ιερότητα του αρχαιολογικού χώρου, η πολύτιμη αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, ο μοναδικός χαρακτήρας της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, για να πίνει τον καφέ του ο τουρίστας με ανεμπόδιστη θέα και να ενισχυθούν έτσι οι εμπορικές χρήσεις του μουσείου. Α υ τ ό θέλουμε;



Αν όχι, ας πάρει το μήνυμα ο Υπουργός Πολιτισμού και Βουλευτής Α Αθηνών Γ. Βουλγαράκης, τηλ. γραφείου 2103636177, fax 2103638137, email Γ.Βουλγαράκη,


Μαρίνα Κουρεμένου, Αρίστος Δοξιάδης,

Αχιλλέας Φρειδερίκος, Nίκος Ρουσέας,

Μανώλης Αναστασάκης, Μίμης Κουμαντάνος.



Ουδέν σχόλιον μετά από αυτό γιατί με τρώει η γλώσσα μου για τα μεταξωτά..και τους επιδέξιους..

Ακούμε Jazz,Ella Fitzerald, Cry me a river.

Yστερον: Μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση της Σώτης Τριανταφύλλου, στο AthensVoice on line:

...δεν φταίειη τουρκοκρατία,
δεν φταίει η μικρασιατική καταστροφή,
δεν φταίει ο πόλεμος,
δεν φταίει ο τσοπάνοςαπό τη Γαστούνη·

φταις εσύ.

Ετικέτες , ,

4 Comments:

Blogger Elena72 said...

Έτσι γίνονται όλα τα εγκλήματα, εν μέσω θέρους και εν μία νυκτί...

Προχειρότητα και συμφέρον, αυτά κατάντησαν την πόλη μας αφόρητη, παρά τις οάσεις της που όσο πάνε και λιγοστεύουν... Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά δεν θα υλοποιηθούν τα σχέδιά τους...

Καλημέρα.

10:48 π.μ., Ιουλίου 16, 2007  
Blogger Katerina ante portas said...

Kαλησπέρα elena 72, ευτυχώς μια από τις οάσεις αυτής της πόλης είναι και τα θερινά τα σινεμά! Ας πούμε που αλλού θα μπορούσες να βλέπεις ένα φίλμ, με το φραπέ στο χέρι και την εναλλαγή από το μούχρωμα έως το σκοτάδι και μετά φώς στην ακρόπολη; Όσο για τη δροσιά εν μέσω καύσωνα το κάτι άλλο στο σινέ Παρί!
Aς ελπίσουμε ότι η κινητοποίηση θα αποτρέψει το επερχόμενο..

7:23 μ.μ., Ιουλίου 16, 2007  
Anonymous footsteps said...

Πρόσφατα είχα διαβεί από εκεί, στη Διουνσίου Αρειοπαγίτου και είδα τα του μουσείου.

Κλασσική ελληνική πολιτική. Πρώτα χτίζουμε και μετά βλέπουμε ότι κάποια κτίρια περιορίζουν την απρόσκοπτη θέα στο λόφο της Ακρόπολης. Η πρόσοψη, ειδικά στο κτίριο αρ.17 είναι καταπληλτική αλλά το πίσω μέρος θέλει ριζική επέμβαση. Ας μπούν κάποια δένδρα για να περιορίζουν τη πράγματι άσχημη εικόνα που έχουν αυτά τα κτίρια στο πίσω μέρος τους.

Εν τέλει, να βρεθεί λύση να μείνουν όρθια τα σπίτια στη Διον. Αρειοπαγίτου.Για αυτό υποτίθεται υπάρχουν οι του Υπουργείου Πολιτισμού.Λύση καλή.

12:17 μ.μ., Ιουλίου 20, 2007  
Blogger Katerina ante portas said...

Για αυτό υπάρχουν τα..υπουργεία πολιτισμού!!
To αυτονόητο!
Αλλά έχεις πεισθεί ότι ο πολιτισμός και οι διαχειριστές του, είναι αυτονόητα ικανοί;

4:23 μ.μ., Ιουλίου 22, 2007  

Δημοσίευση σχολίου

Links to this post:

Δημιουργία Συνδέσμου

<< Home

noimage

Powered by Blogger


clock-desktop.com
  • Easy-Hit-Counters
  • Free Web Countersfrom18.11.05
  • Click for Athens, Greece Forecast Creative Commons License
    Αυτό έργοαναφορά www.katerinaanteportas.blogspot.com χορηγείται με άδεια 3.0 Unported.