Tαξιδεύοντας
"Πικρή ξενιτιά.
Ούτε γράμμα, ούτε χτύπημα της πόρτας.
Τίποτα.
Ένα σπουργίτι
κάθισε στο παράθυρό μου
μ' ένα στίχο της Σαπφώς
στο ράμφος του".
H ονειροπόλα φίλη του Ταξιδεύοντας, κάνει ένα σπουδαίο ταξίδι-αφιέρωμα στον Πέρση ποιητή Φερεϊντούν Φαριάντ, που ζει στην Ελλάδα και έχει βραβευτεί για τη μετάφραση της ποίησης του Ρίτσου στα περσικά, όπως μπορείτε να δείτε και εδώ.
Τα ονόματα δεν είναι τυχαία, πιστεύω. Φαριάντ λοιπόν, ένας "διαπρεπής της μάθησης" στη γλώσσα του, σαν ποιητής, μιλάει τη γλώσσα του σύμπαντος:
"Μιλάω στα δέντρα περσικά
Εγώ είμαι ξένος.
Μιλάω στα δέντρα περσικά.
Τα δέντρα μού αποκρίνονται.
Μέσα σ' αυτή τη συγγένεια
δεν είμαι ξένος"
H περσική λογοτεχνία κοσμείται και απο ποίηση, όπως την προσεγγίζουν οι γυναίκες στο Ιράν, όπως την καταγράφει για παράδειγμα η
Forough Farrokhzad .
Now, again in the silent night,
sequestrant walls, border walls
like plants entwine,
so they may be the guardians of my love
ή η Zara Houshmand( Ζara=τόλμη,θάρρος,αναίδεια), που γράφει:
<...An acting exercise:
strange,
huddled in this private place
I say my name, again, again,
Zara...Zara...Zara...
So strange this name,
so strange
how my name,
so strange
brings tears into my eyes.
And in my voice I hear:
a knife,
dead lovers calling me,
a voice beyond the grave
deep, deep inside;
a child unheard for many years
and still she hasn't grown.
Zara, innocent,
welcome,
home."
H Mahvash Mossaed γράφει και ζωγραφίζει και θυμάται τη χώρα της μέσα απο την τέχνη:
"Some angels came.
They giggled and gossiped
about my beautiful white dress
and the tiny flowers hidden in my hair.
They held up the train of my veil
and led us down a path of faith and tradition.
The wedding party was all that they told me it would be.
Familiar faces danced about me
as I watched the movie of my life
go in and out of focus."
H ζωγραφική είναι απο τις εκφάνσεις της ιδιαίτερης καλλιέργειας του αρχαίου αυτού λαού, τόσο εχθρικού παλιά, τόσο κοντινού όσον αφορά τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, σήμερα.
O πίνακας ζωγραφικής δεξιά, είναι της Farnoosh Ahmadi Shirazi
και το πορτραίτο αριστερά του Μostafwy Sina που ζεί στη Γερμανία. Kάτω δείγμα γραφής της Pantea Rahmani.
Για την -γιδασπαρθαγγεχάλ- του Ταξιδεύοντας και εσάς όλους κομμάτι μαροκινό, με ούτι.
19 Comments:
Μήπως "ανήκωμεν εις την Ανατολήν" τελικά? ή Μήπως τα κατάλοιπα του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρήσκουν έκφανση στις πολιτιστικές πτυχές της εγγύς ανατολής?
Έχετε εξελιχθεί σε μια νέα ΔΟΜΗ αγαπητή Katerina.
Παραγγελιές δέχεστε;
Αν ναι, τότε σας έχω υλικό άφθονο να ψάξετε.
Τα σέβη μου.
Τη ανάγκη να σας μουτζουρώσω δεν την ένιωσα σήμερα...μήπως πρέπει να αρχίσω να ανησυχώ;
Υλικό για μελέτη. Ευχαριστώ και πάλι!
Αγαπητοί φίλοι, αγνοήσατε τη βασική μου έμπνευση, τη φίλη της ιστοσελίδας ταξιδεύοντας, που παρουσιάζει με μοναδική αρτίστικη ματιά τα θέματά της.
Ήλπιζα, επειδή έχει κλειστή τη σελίδα της σε σχόλια, να θέλατε να αφήσετε κάποιο δικό σας εδώ και να παινέσετ την προσπάθειά της.
-Μorgana,σε ευχαριστώ! Δεύτερη φορά στο blog, προφανώς δεν γνωρίζεις ότι, ό,τι γίνεται εδώ, πρώτα "ξεστραβώνει" εμένα, γίνεται δε πρωτίστως για το κέφι μου.
-Dimitri (χάριν συντομίας αν επιτρέπεις), για αυτό έδειξα τρία παραδοσιακά θέματα κουλτούρας και τρείς πίνακες μοντέρνους, που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν απο τους δυτικούς καλλιτέχνες και τις αναζητήσεις τους. Η τέχνη είναι ΜΙΑ και η έμπνευση επίσης.
-Μας συνηθίσατε φαίνεται,armiriki, άλλωστε έγινα η αιτία να γνωρίσετε τόσους νέους φίλους στο φιλόξενο σαλόνι μου και ζωγραφίζετε μαζί τους! ;)
Όσο για την έμπνευση, προτιμώ την απρόβλεπτη δική μου!
(Εκείνο με τη ΔΟΜΗ είναι ξεπερασμένο, μετά τη ..Wikipedia του alombar42!)
-Juanita μου, άλλη μια φορά απο εδώ, σε ευχαριστώ και εγώ.-
Να είσαι καλά για άλλο ένα υπέροχο ταξίδι που μας χάρισες Κατερίνα - στην πατρίδα ενός όμορφου μυαλού:)
Oh, come with old Khayyam, and leave the Wise Τo talk..
Όσο για την ιστοσελίδα "ταξιδεύοντας", φυσικά ακολούθησα το λινκ και άφησα τις φωτογραφίες να με παν παραπέρα:)
Τα όμορφα της μπλογκόσφαιρας!
"Εκείνες τις περασμένες μέρες που καραβάνια κουβαλούσαν το μετάξι της Κίνας, το σαφράνι της Ινδίας, το λιβάνι της Αραπιάς και το περσότερο από το ρωμέικο χρυσάφι, στα χάνια οι έμποροι συχνά πιάναν κουβέντα κι αναρωτιότανε, που άραγε να είναι το κέντρο του κόσμου; Η απάντηση, θα σου πουν οι Πέρσες, είναι: στο Ιράν"
Ένα μικρό αντίδωρο αυτή η παράγραφος, για χάρη των κόπων σου, Κατερίνα μου που μας μορφώνεις. Έτσι ξεκινάει αυτό το εκπληκτικό βιβλίο μαγειρικής και περιπέτειας της Margaret Shaida που το λένε The Legendary Cuisine of Persia (και πολύ την αγαπάω σαν κουζίνα - δεν είναι τυχαίο που η μουσουλμανική παράδεισο έχει βουνά πέρσικα πιλάφια!).
Κι ευχαριστώ που μας σύστησες το ευλογ Ταξιδεύοντας.
Eλπίζω ότι με το να λες η "τέχνη είναι μία" δεν εννοείς ότι όλα είναι ίδια και flat(sic). Όσο για την έμπνευση...ας την αναζητήσει ο καλλιτέχνης.
Περί τέχνης ο λόγος και ο αντί-λογος.
αχ, τι μου κανες βραδιάτικα να το ρίξω στο ψάξιμο, καλά μου έκανες ;)
Η πόλη κι η πατρίδα μου
Μαζί της είναι
Καρδιά μου, άντεξε - μπορείς;
Σαν τελευταία δοκιμασία
Σα Γολγοθάς μ'εβένινο σταυρό
Στα ξένα κράτα αναπνοές
Τον Γυρισμό ονειρέψου πάλι.
Πήρα μιά δόση κουλτούρας κι εγώ (ο ανίδεος περί την ποίηση) και μάλιστα περσικής χροιάς... Ευχαριστώ.
Περιμένω να δώ τι θα αρχίσεις να γράφεις, όταν θα ωριμάσει μέσα σου η ιδέα.:)
Οταν όλα αυτά τα "κομμάτια" θα αρχίσουν να γίνονται "ένα".
Τόσα χρόνια λέω οτι κάποτε πρέπει να πάω στην Περσία/Ιράν και όταν διαβάζω τέτοια μηνύματα, εκνευρίζομαι και μελαγχολώ που δεν έχω πάει ακόμη :(
Μεγάλος πολιτισμός πάντως.
((για τον/την γιδασπαρθαγγεχάλ, επιτρέψτε μου να διατηρώ μια επιφύλαξη, παρά το υπέροχο blog - έχω κι εγώ τις ευαισθησίες μου))
Καλημέρα σας φίλοι καλοί!
Χαίρομαι που σας άρεσε το άνοιγμα στην τέχνη του Ιράν εκτός θεοκρατικού καθεστώτος.
-Snoflake μου ευχαριστώ, απέφυγα την αναφορά στον Καγιάμ, προτίμησα να δείξω άγνωστη καλλιτεχνική πτυχή στα της Περσικής κουλτούρας.
_Μirandolina μου, αγνούσα τη συγγραφέα και το βιβλίο της! Συγκρατώ τη χρήση άφθονου ροδόνερου στη ζαχαροπλαστική της περσικής κουζίνας.
Η αλήθεια για το "ταξιδεύοντας" είναι ότι προσεγγίζει πρωτότυπα τα θέματά της και αφήνει χώρο στην προσωπική σου αποδοχή και ερμηνεία.
-Φυσικά dimitri Nikolsky είναι εντελώς διαφορετική η προσωπική απεικόνηση ή εξιστόρηση, σαν αποτύπωμα. Όμως η "πνευματική δεξαμενή", η καλλιέργεια που διαμορφώνει την καλλιτεχνική προδιάθεση είναι κοινή, η Τέχνη είναι μία.
-Ψάξε street spirit μου, για τη χαρά των ματιών και του πνεύματος
-Lysippos, καλός εξίσου ποιητής, βλέπω! Στο μονοπάτι του Νόστου όπως και ο Φερεϊντούν Φαριάντ.
-Epicuros, εσύ ποιείς φωτογραφικά!
-Γεώργιε Χοιροβοσκέ, ευγνώμων για την παρατήρηση. Ψάχνομαι..
-Δύσκολοι καιροί για τουρισμό σήμερα σε θεοκρατικά καθεστώτα alombar42..Eύχομαι κάποτε να το κάνεις το ταξίδι!
(Ποια είναι η επιφύλαξη, αν επιτρέπεται;)
Η επιφύλαξη έγκειται στο σχετικό απόσπασμα από τη loginataka:
Also, O Nobly Born, be thou grave and courteous in thy speech; be helpful to those less than thee, quick to succour and slow to flame.
(μην κάνουμε κουτσομπολιό τώρα, δε λέω άλλα)
ο alombar δεν θέλει να με βοηθήσει
Εχμ, το ακριβώς ανάποδο έκανα και θα κάνω - αυτή ήταν και η ουσία της επιφύλαξης.
Ομως ποτέ δεν είπα οτι είμαι αναμάρτητος (όχι όμως δημοσίως, στείλε μου ένα μήνυμα μιας και το δικό σου δεν εμφανίζεται πουθενά: alombar42 παπάκι alombar42 τελίτσα com)
Θα ήθελα να κλείσω αυτό τον κύκλο σχολίων, τονίζοντας, ότι η αρχική και τελική πρόθεσή μου, ήταν να προβληθεί η "αθόρυβη" δουλειά του Ταξιδεύοντας και νομίζω ότι αυτό έγινε, παρά τις τελευταίες "επιφυλάξεις" και "αντιθέσεις".-
Είναι 7 παρά τέταρτο.
Πριν από αρκετή ώρα, μπήκα στο Ταξιδεύοντας. Καθυστέρησα πολύ να φύγω από το γραφείο μου τελικά και φεύγω τώρα χαρούμενος και ευτυχισμένος από το Ταξίδι.
Θα μείνω λίγο ακόμα για να περάσω τη σελίδα στους δεσμούς μου. Θαυμάσιος ψίθυρος, σε ευχαριστώ Κατερίνα.
Να είσαι καλά Κατερίνα!
Χαρά στο κουράγιο και στην όρεξή σου να μας ενημερώνεις και μάλιστα τόσο πετυχημένα.
Υποκλίνομαι!!!
:-)
Καλημέρα σας rodia και Δύοντα/Ανατέλλοντα!
Ανέτειλε και το ηθικό μου!
Να είστε καλά και εσείς!
Η ανοίγουσα και κλείουσα τους κύκλους! (Με τους Ολυμπιακούς, καμμία σχέση);)
Δημοσίευση σχολίου
<< Home